Je hebt een tijdje terug de socials aangemaakt voor jouw bedrijf, maar helaas merk je dat er niet veel interactie op jouw posts komt? Bummer! Een sterke online presence is cruciaal om bezoekers te verleiden tot engagement. Ben jij benieuwd hoe je social media engagement kan bouwen én managen? Keep on reading because we’re going to dive a little deeper!
Wat is social media engagement precies?
Bij engagement is de meting van comments, likes en shares vooral belangrijk. We know, iedereen wil volgers, maar uiteindelijk is het ultieme doel om een geëngageerd publiek te bouwen, niet gewoon een groot publiek.
Content, content, content
“Zet maar gewoon een tekstje en een foto op onze socials”. Was het maar zo makkelijk! Helaas ligt de realiteit veel verder.
Content is belangrijk, en is voor een groot deel hetgeen die jouw publiek overtuigt om jouw pagina te volgen - or even better - je post te liken of delen!
Relevant en consistent blijven posten zijn key! For god sake, ga jouw volgers niet gaan vervelen met posts die niet relevant zijn aan jouw product of service! Presenteer jezelf als
autoriteit binnen jouw sector en breng de laatste nieuwtjes tot aan de lezer, dat kan op verschillende manieren.
In need of some inspo?
- Doe eens een giveaway
- Plaats een poll
- Probeer eens een “Ask me anything”
- Plaats de spotlight op een volger
Pick a strategy
Wat zijn de doelen van jouw brand op dit moment? Wil je meer sales? Wil je meer naamsbekendheid, of wil je net de perceptie van het publiek over jouw brand veranderen? Of misschien wil je wel de lezer meer leren over een bepaald onderwerp? Wat het doel ook mag zijn: de content past zich aan.
Heeft een volger een comment op je post geplaatst? Dan heb je hier een open window om met deze persoon in gesprek te gaan. Is de comment eerder negatief? No problemo! Keep calm, en bied een oplossing aan. Wil je echt above and beyond gaan? Zorg dan voor leuke interacties met je volgers die hen doen lachen. Wie weet neemt iemand wel een screenshot en gaat de post wel viraal!
Let’s get started with the metrics
Nu je de nodige liefde en aandacht aan je socials hebt gegeven die je brand verdient, is het hoog tijd om de cijfers eens onder de loep te nemen! Gelukkig biedt iedere social een in-house tool aan die je de mogelijkheid geeft om de
analytics te bekijken en op te volgen.
Keep an eye on:
- Bereik en engagement
- Demographics
- Click Through Rate (CTR)
Conclusie
Je publiek betrekken is helaas niet zo easy als we zouden hopen! Engagement is een manier om connectie te maken met je volgers. Volgers hebben is 1 ding, maar hen ook een post laten liken of delen is iets helemaal anders. En als dat al niet goed lukt, hoe verwacht je dan dat zij overgaan tot een aankoop?
Content speelt de hoofdrol in social media engagement. Maar helaas is het creëren van content ook enorm tijdrovend! You’re at the right place! Deze sociale nijlpaardjes staan jouw met veel liefde bij in het beheren van jouw socials. Boek
hier een belafspraak!