Wat is Clubhouse en waarom is het goed voor je bedrijf?

< Overzicht

Misschien zegt de naam 'Clubhouse' je wel iets, misschien ook helemaal niet. Toch leggen we graag nog even kort uit wat je precies kan doen met deze populaire app. Clubhouse is momenteel trending dankzij zijn unieke karakter. Dit sociale media platform is een mix tussen interessante lezingen en casual conversations. Slim gezien van Clubhouse… Zo slim zelfs dat zowel Facebook als Twitter druk werken aan gelijkaardige platformen om deze snelgroeiende app te kunnen bijbenen!

Wat is Clubhouse?

Deze app kan je gebruiken om live gesprekken te beluisteren of te voeren. Het luisteraspect zonder beeld doet denken aan een podcastplatform, maar omdat je als luisteraar ook effectief kan reageren en mee communiceren, krijg je ook een 'social media gevoel'. Je kan dus live conversaties voeren en audioconferenties in virtuele kamers volgen.

Ideaal om nieuwe contacten te leggen en inspiratie op te doen!

Hoe werkt Clubhouse precies?

Je kan in Clubhouse terecht in verschillende rooms… en in die virtuele kamers vind je sprekers en luisteraars. Het concept is simpel: als je als luisteraar een vraag hebt of graag iets wil zeggen, steek je je virutele hand op en dan krijg jij het woord. De gesprekken worden niet opgenomen en kunnen dus ook niet achteraf herbeluisterd worden en net dat maakt deze app zo authentiek… You have to be there! #FOMO

Geen invite-only meer!

Clubhouse haalde in februari 2021 in één maand tijd zo'n 9 miljoen downloads wereldwijd. Zelfs celebrities zoals Elon Musk en Oprah Winfrey waren te horen via Clubhouse in drukbeluisterde panelgesprekken. Gedurende een hele tijd kon je enkel Clubhouse gebruiken als je een uitnodiging kreeg van een andere gebruiker. Maar enkele maanden geleden beslisten de ontwikkelaars van de populaire app om die voortaan open te zetten voor iedereen. Concreet? Het invite-only policy werd geschrapt en iedereen kan nu de app gebruiken.

Waarom is Clubhouse interessant voor jouw bedrijf?

Facts are facts. Je krijgt tonnen inspiratie door te luisteren naar alle andere ondernemers en sprekers. Gedetailleerde interviews met experts, maar ook Q&A's over specifieke onderwerpen… je kan als ondernemer heel veel leren uit Clubhouse én je kan er zelfs leads mee binnenhalen.

Aan de slag met Clubhouse als ondernemer!

Heb je de app gedownload? Goed! Door een krachtige bio te schrijven zorg je dat andere gebruikers meteen weten wie jij bent, wat je doet en wie jouw doelpubliek is. Tip: de eerste 3 regels van je tekst zijn het belangrijkst, want op basis daarvan word je uitgenodigd voor gesprekken! Verder is een goed herkenbare profielfoto ook een must.

Nu kan je starten met je eigen rooms te hosten en te praten over je vak. Geef tips, organiseer interessante discussies en zo kun jij je autoriteit claimen en je netwerk vergroten. Bepaal je onderwerp, kies een pakkende titel en geef een korte omschrijving van jouw room. Zo trek je de aandacht van potentiële klanten. Tip: zorg dat jouw room héél aantrekkelijk is en speel in op het FOMO-gevoel van de gebruikers! Let wel op, want in Clubhouse ligt de focus op het opbouwen van een relatie met je doelgroep. Deel je expertise en leg zeker de nadruk niet op VERKOPEN!

One on ones zijn doorslaggevend. Heeft er iemand een vraag gesteld in een room over een onderwerp waar jij heel veel over weet? Stuur deze gebruiker een berichtje via een ander social media kanaal om zo het gesprek verder te zetten. Tip: richt je vooral op het helpen van je gesprekspartner… de rest volgt vanzelf!

Conclusie

Clubhouse is een hele toffe app voor recreatief gebruik maar ook voor professionele doeleinden. Of je er enorm veel verkoop uit zal halen? Waarschijnlijk niet. Maar het is wél een enorme boost voor jouw naamsbekendheid, het imago van je bedrijf en je bouwt een echte community op… Voordelen genoeg dus!
Tags
#socialhippo #socialmedia #socialmediauitbesteden #socialmediabeheer #socialmediatips #socialmediavoorbedrijven #clubhouse #clubhouseapp #clubhousevoorbedrijf